פרטי התלונה

תלונות מבקר המדינה

תלונות עוד משרדי ממשלה

תלונות ממשלה ומוסדות ציבור

דף הבית
חזרה לרשימה גרסת הדפסההדפס תלונה   המלץ לחבריםהמלץ לחברים על התלונה   facebook
קנס מאגף המכס בשדה התעופה, מס' פח"ן 500011343, נושא התלונה:
‏יום שישי ‏11 ‏מאי ‏2007 תאריך האירוע:
אזור תל אביב אזור:
תיאור הבעיה:
מכתב התלונה המקורי ששלחתי:

14.5.07

מאת: צפורה בראונשטיין
ת.ז.: 54075189
כתובת: לאה גולדברג 12/א', נתניה 42539
טלפון: 09-8334426
נייד: 052-3367018

הנידון: קנס מאגף המכס בשדה התעופה, מס' פח"ן 500011343,
מתאריך 11/5/07.

שלום רב,

בצאתי מהארץ קניתי בחנות ה- DUTY FREE בקבוקי משקה לבר המצווה של בני שתערך בשבת הקרובה. לצערי לא ידעתי שאסור להכניס לארץ יותר מליטר אחד. למרות שאני טסה לעיתים די קרובות מעולם לא ראיתי את השלטים המיידעים את הציבור על כך, ומיותר לציין שבזמן קנית הבקבוקים והשארתם בארץ, אף אחד לא אמר לי שזו עבירה על החוק. יתר על כן, מסביבי היו בקופות אנשים רבים מאוד ששילמו על מספר גבוה של בקבוקי משקה. בשובי לארץ נעצרתי ביציאה משדה התעופה על ידי אנשי המכס ולתדהמתי הסתבר לי שהנני פושעת העוברת על החוק. ביקשתי לראות היכן השלטים המודיעים על קיומו של חוק זה והראו לי שלט קטנטן המוקף בלפחות 5-6 שלטים נוספים בגודל ובצורה דומים. על מנת לקרוא את הכתוב נאלצתי להעזר במשקפי הקריאה שלי. יש לציין שבדרכי לעבר היציאה הייתי מוקפת במאות נוסעים (6-7 טיסות נחתו כמעט בו זמנית). רוב הנוסעים נשאו קופסאות מה-DUTY FREE וכולם עברו במסלול הירוק. במשך השעה בה ביליתי במקום עצרו רק אדם אחד נוסף מלבדי וגם הוא נמצא "פושע" מאותה סיבה. איש המכס בשם צדוק זכריה "הלך לקראתי" וחייב אותי "רק" ב-547 ש"ח קנס. לדבריו הוא היה ממש רחום וחייב אותי רק על 2 בקבוקים של וויסקי שהוחרמו ונלקחו ממני. באותה שעה בני בן ה-25 הגיעה בטיסה אחרת. התחננתי שיתנו לבני להוציא את הבקבוקים שהוחרמו ממני. איש המכס שעצר אותי (את שמו לא בררתי) אמר לי שזה אפשרי, אך השמאי, צדוק זכריה, סרב בכל תוקף. הוא עוד הגדיל לעשות ואמר לי שיכולתי לבקש מאנשים זרים להוציא את הבקבוקים שקניתי ואז הם לא היו תופסים אותי...

ברצוני לקבל תשובות על השאלות הבאות:1) אם מדובר בחוק שאוכפים אותו, אז - א. מדוע אין שילוט גדול וברור בשדה התעופה ובחנות ה-DUTY FREE, במקום מרכזי, המיידע את הציבור על חוק זה? ב. מדוע מכרו לי 5 בקבוקי משקה כאשר היצגתי כרטיס טיסה אחד בלבד? ג. מדוע לא אמרו לי שאסור לי להכניס 5 ליטר משקה לארץ כאשר ביקשתי להשאיר את הבקבוקים בארץ ולא לקחת אותם איתי לטיסה? 2) הרי ברור לכולם שזו גזירה שאיו הציבור עומד בה, ואם יעצרו את כל היוצאים עם קופסאות DUTY FREE, הרי שרובם ימצאו "פושעים". אם כך, מדוע לא בודקים את כל קופסאות ה - DUTY FREE הנישאות החוצה משדה התעופה? האם תופסים רק מכסה מסוימת יומית של "שעירים לעזאזל" המשלמים את הקנס גם עבור האחרים? 3) גובה הקנס-547 ש"ח- לא מובן. הוסבר לי שזו עלות הבקבוקים. אך 2 בקבוקי הוויסקי שהוחרמו עלו לי $84, ולפי חשבוני סכום זה שווה ל-336 ש"ח. 4) הבקבוקים שהוחרמו לי, בשווי $84, האם זה נחשב כפל קנס? למה מחירם לא מקוזז ממחיר הקנס? ובכלל, מה עולה בגורלם? 5) מדוע סרב השמאי לתת לבני את הבקבוקים, במיוחד לאור 2 עובדות - א. איש המכס אמר שזה אפשרי אך הכל תלוי בהחלטת השמאי. ב. השמאי עצמו (צדוק זכריה) אמר שיכולתי להוציא את הבקבוקים בעזרת אנשים זרים אפילו, וכאן מדובר בבני עצמי ובשרי. 6) באותה הזדמנות יידע אותי השמאי שאסור להכניס לארץ מכשירי חשמל ללא מיסים שערכם מעל $200. ידעתי שפעם היה חוק כזה, אך הייתי בטוחה שהוא התבטל מזמן כי בסקאל מוכרים מכשירים יקרים לאין ערוך. ויתר על כן, בטיסת אל על בה הגעתי הודיעו על מבצע של מכשירי חשמל גדולים, פטורים ממס, שיסופקו לבית הלקוח תוך חמישה ימים. הם הציעו למכירה מכשירים במאות ואלפי דולרים, שהוגדרו "ללא מיסים" והלקוח אפילו לא צריך להעביר אותם דרך המכס, כי הם מובאים לביתו. כיצד זה מוסבר? על אלפי דולרים לא משלמים מיסים, אך על 2 בקבוקי וויסקי ב-$84 משלמים 547 ש"ח?

הנני מבקשת תשובות על שאלותי והתייחסות ראויה לנושא בכללותו. לעניות דעתי יש כאן מקום לתביעה ייצוגית. בצורה בה העניינים מתנהלים יש אי צדק ויחס לא שווה לקונים מצד רשויות המכס, ובעיקר התנהלות לא תקינה של עסקי ה- DUTY FREE הגורמים לציבור לעבור על החוק. התנהלות זו היא בבחינת "לפני עוור לא תיתן מכשול".

בכבוד רב
דר' צפורה בראונשטיין
מכותב: מבקר המדינה


טענותי נדחו גם לאחר שערערתי כמה פעמים.

אני בכל זאת חוזרת ומעלה את הנושא כי לדעתי נעשה כאן חוסר צדק למרות שאני מבינה היטב שהיתה עבירה על חוק. אך כפי שציינתי במכתבי זהו חוק שמוחל רק על קומץ אנשים ש"נתפשים" על ידי המוכסים ואילו הרוב עובר על חוק זה פעם אחר פעם תוך התעלמות כל הנוגעים בדבר.

בנוסף אני מתעקשת על טענתי שבחנויות הדיוטי-פרי חייבים להגביל את הקניה לכמות המותרת פר כרטיס. כי אם אינם עושים זאת הם מכשילים את הציבור וגורמים לו ביודעין לעבור על החוק ולשלם קנסות, כפי שארע לי. ושוב הנני מדגישה שאני שטסה הרבה, זו היתה הפעם הראשונה שנודע לע על חוק זה. אין לי שום ספק שרבים מאוד האנשים שאינם מודעים לחוק ורק אם יגבילו את הקניות פר כרטיס לכמות המותרת, הבעיה תיפתר.

גם אם אני לא אקבל פיצוי על מה שאני בטוחה שנלקח ממני שלא בצדק, אני חושבת שהגיע הזמן שנושא זה יטופל. אם הנוהלים בחנויות הדיוטי-פרי לא ישתנו הרי שכל פעם שיחסר כסף ברשות המיסים הם יוכלו "לתפוס" יותר עברינים כמוני ומובטח להם שהרוב המוחלט יצטרך לשלם קנסות גבוהים שהם תוצאה ישירה של חוקים לא ברורים ומערכת נוהלים שגררה אותם ללא ידיעתם לעבור על חוקים אלה.

אודה לכם על טיפולכם בנושא,

דר' צפורה בראונשטיין
כספי סוג הנזק :
החזר כספי, פיצוי על הזמן המבוזבז, שינוי חוק/נהלים פתרון נדרש :

מבקר המדינה שירות לקוחות

, תגובה:
תלונה נשלחה לחברה, תגובתה בהמתנה
 
FaceBook
מי נותן השירות הלקוי ביותר?
בנקים
חברות הסלולר
משרדים ממשלתיים
חנויות קמעונאיות
לחתונה