כתבת השבוע דף הבית

עסקה לרכישת רהיטים

אחוז ניכר מתלונות הצרכנים למועצה לצרכנות נוגע לעסקאות לרכישת רהיטים, ולא מעט מהמחלוקות מגיעות, בסופו של יום, לבתי המשפט. מדוע ? מה הופך עסקה שגרתית בחיינו לסיוט חיינו ? אין ספק כי הנתון הנ"ל מלמדנו שהתחום הזה פרוץ לא רק בגלל "הטריקים והשטיקים" בהם נוקטים בעלי החנויות, אלא גם ואולי בעיקר על מחדלם של הצרכנים לערוך חוזה ראוי שיעגן גם את זכויותיהם בעת הרכישה, כתנאי בלתו אין לביצועה.

 הבעיות השכיחות ברכישת רהיטים -

אי התאמה בין ההזמנה לרהיט שסופק:
צרכן שהזמין, למשל, שולחן עם פינות עגולות קבל פינות מרובעות, או מיטה שהוזמנה ברוחב 2 מ' הגיעה ברוחב 1.9 מ'. ממה נובע חוסר ההתאמה ? בדרך כלל, מהזמנה לקויה ומפרטים שחסרים בה. ניקח לדוגמא את מ' שהזמין ספה שראה בתצוגה, אבל ביקש מידות שונות. הדבר לא נכתב בהזמנה, ובית המשפט קבע ש-מ' לא הצליח להוכיח שאכן הזמין ספה השונה מהדגם המוצג בחנות. מ' נותר עם ספה שאינה מתאימה למידות בסלון ביתו.

נכון שבמקרים רבים מדובר גם ברשלנות של החנות או בחנות שנתקעה עם מלאי ממנו היא מנסה להפטר. אולם דווקא במקרים מעין אלו, ע"י נקיטת צעדים מונעים, קל הרבה יותר להתמודד מול הפרת החוזה של החנות.

בעלי החנויות מנצלים את החולשה הזו בכדי להגדיל את רווחיהם, אם בצורה של שימוש בחומרים זולים, אם באספקת רהיט שונה מזה שהוזמן, והיד עוד נטויה.

שימוש בחומרים נחותים מאלו שהוזמנו ו/או עבודה באיכות ירודה:
דרך ידועה להגדיל רווחים היא לספק רהיט עשוי חומרים נחותים, למרות שהצרכן הזמין חומר משובח יותר, ואף שילם תמורתו. הבעיה העקרית היא שהצרכן שמקבל את הרהיטים כלל לא יודע שזהו המצב, ונחיתות החומר מתגלה רק לאחר זמן.

הדבר נכון גם ביחס לרכישה בה הצרכן לא נקב בסוג החומר בו הוא מעונין. צרכן זכאי לצפות כי הריהוט שהוא רוכש עשוי מחומרים בסטנדרט סביר, גם אם הוא נקנה בעלות נמוכה יחסית.

 פגמים אחרים ברהיט:
 במקרים רבים הרהיטים מסופקים עם פגמים כאלו ואחרים, כגון: שריטות, סדקים והבדלי צבעים.

 והבעיה השכיחה ביותר - איחור ניכר במועד האספקה של הרהיטים.

אז לפני שאתם מוציאים את קצפכם על בעלי העסקים, הנה מספר דברים שתוכלו לעשות כדי למזער משמעותית את כשלון העסקה:

1. צרפו לחוזה מפרט מדויק של הרהיטים שהוזמנו, שיכלול את כל הרכיבים ברהיט ושיחתם ע"י שני הצדדים לעסקה.
2. צרפו תשריט עם מידות של הדגם חתום ע"י שני הצדדים.
3.
קבעו פיצוי בגין איחור באספקה לאחר מועד מסוים או אפשרות לבטל את העסקה.
4.
בנו הסדר תשלומים כך שמרבית התשלום ישולם עם אספקת הסחורה. בעסקת תשלומים בכרטיס אשראי ניתן לבטל את      התשלומים אם הרהיטים לא הגיעו ובטלתם את העסקה. הדבר יגן עליכם גם במצב שבעל החנות פושט את הרגל.
5.
כתבו בהזמנה מהם העקרונות החשובים לכם בעסקה, ואשר אי קיומם ייחשב הפרה יסודית. כשהחנות הפרה את החוזה     הפרה יסודית ניתן לבטל את העסקה, ולא להכריח את הצרכן להסתפק בתיקון הרהיט. אני ממליצה לא לוותר על סעיף זה,     ואם החנות לא מסכימה שייכתב המונח הפרה יסודית, יש לנסות ולהשתמש בניסוח אשר יבהיר את חשיבות העקרונות.
6.
חוק המכר מחייב את הקונה לבדוק את הרהיט עם קבלתו. הפרת חובה זו עלולה להפקיע את הזכות לסעד גם במקרה      שיוכחו אי התאמה/פגם. כשמדובר באי התאמה נסתרת, יש להודיע מיד עם גילויה, ועד שנתיים.
7.
במקרה שהחנות מציעה לכם פיצוי בגין ההפרה, בקשו זאת בכתב. כבר ארעו מקרים בהם החנויות אף לא עמדו בפיצוי שהן      עצמן הבטיחו.

סעיפי ההגנות הנ"ל יתראו את החנות מלהפר את החוזה. 

קושיה המטרידה צרכנים רבים ובצדק רב היא, האם כשנמצא פגם הם זכאים לרהיט חדש או שמא החנות רשאית להסתפק בתיקונו. אם זו לא הפרה יסודית, בתי המשפט נוטים, לעיתים קרובות מדי, להסתפק בתיקון הרהיט ולא בהחלפתו. לכשעצמי, אני סבורה שאין לכך מקום, וכי בהחלט יש טעם לעמוד על הדרישה לקבל רהיט חדש, ולא כזה שעבר שיפוץ. על כן, נודעת חשיבות רבה להגדיר בחוזה שפגם מסוים יהווה הפרה יסודית, שכן בנסיבות אלו יהא הצרכן רשאי לבטל את העסקה או לקבל רהיט חדש.

הערה: אין במידע הנ"ל משום תחליף לייעוץ משפטי פרטני ואין להסתמך על האמור מבלי להוועץ עם עו"ד העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

                                                                                                                                                  רקפת שפיים, עו"ד*

 * עו"ד רקפת שפיים עוסקת בדיני צרכנות.

... קרא עוד
10 דרכים לזהות חנויות לא אמינות ברשת  
רכישת מזגן  
מכתב התראה בתביעות קטנות  
כיצד להמנע מהעברת דיון מבית משפט לתביעות קטנות לבית משפט ''רגיל ''  
הטעיה בפרסומת  
חברות במועדון למתן הטבות בתיירות – מלכודת דבש לצרכנים  
מדריך לצרכן – כיצד להגיש תביעה לבית משפט לתביעות קטנות  
כל מה שצריך לדעת לפני שמגיעים לדיון בבית משפט לתביעות קטנות  
מזעור סיכונים תביעות קטנות  
ערוץ 10 – שידורים לאמידים בלבד  
עסקת תשלומים בכרטיס אשראי – ההגנות על הצרכן  
אבד או נגנב הטלפון הנייד ? מי נושא באחריות ?  
כרטיסי אשראי – עסקה במסמך חסר  
תשלומי הורים לבית הספר – המותר והאסור  
חתונה – מדריך למתחתן שבדרך  
השבוע נעסוק בענין מטריד במיוחד, אשר נחשף לאחר פניות של מספר צרכנים בענין, והגיע לממדים של תופעה.  
רכב יד שניה  
הסרת שיער לצמיתות – המדריך המלא  
 
FaceBook
עד כמה לדעתך בטוח לקנות באינטרנט?
במידה רבה מאוד
במידה רבה
במידה מועטה
לא השפיע
נמנע
לחתונה