כתבת השבוע דף הבית

חברות במועדון למתן הטבות בתיירות – מלכודת דבש לצרכנים

מי מאיתנו לא זוכר את המצוקה אליה נקלעו צרכנים רבים בעקבות רכישה של יחידות נופש באלפי ולעיתים בעשרות אלפי דולרים. צרכנים רבים מצאו עצמם קשורים בחוזים כובלים בגין שירות שכלל לא השתלם עבורם. המפלט להשתחרר מן החוזה היה על ידי פניה לבית המשפט בעילות הביטול הרגילות וכן במקרה שהחברה הפרה כלפיהם את מחויבויותיה. שפר עליהם מזלם של צרכנים רבים (באופן אירוני יש לומר), ואכן בעקבות הפרות רבות כלפי הצרכנים, צלחו חלקם להביא לביטול החוזים. במקרים אחרים, בעיקר בעקבות הביקורת וההד הציבוריים, העדיפו חברות לבטל מרצונן את החוזה על פני ניהול הליך משפטי.

לאור התפשטות התופעה והנזק הרב שנגרם לצרכנים, תוקן חוק הגנת הצרכן והוסף סעיף 14א, לפיו צרכן זכאי לבטל עסקה לרכישת יחידת נופש, תוך 14 יום ממועד חתימת החוזה ידי שני הצדדים, או מהיום שבו אישר הצרכן את קבלת טופס הגילוי (טופס שבו כלולים כל הפרטים המעוגנים בחוק).

מוחות מתוחכמים אתרו נתיב עוקף לזכות הביטול לעיל, בכדי שישיא להם רווחים, אולם, הלכה למעשה, מדובר באותה הגברת בשינוי אדרתה. על פי השיטה החדשה, החברות משווקות חברות למועדון המעניק הטבות/הנחות בשירותי תיירות, לרבות מלונאות, השכרת רכב וטיסות.  

מדוע זו אותה הגברת בשינוי האדרת ?

1. השיטה בה מפתים צרכנים להצטרף למועדון היא אותה שיטה שננקטה בשעתו בענין של יחידות נופש: יוזמים קשר טלפוני עם הצרכן ומוסרים לו, עוד בראשית השיחה, שזכה בפרס, כגון: כרטיס טיסה, מכשיר DVD, וכו'. בהמשכה של השיחה מפתים את הצרכן בקבלת הנחות והטבות ניכרות בשירותי תיירות ונופש. מובן שלא מעדכנים אותו, שלצורך קבלת ההטבות יהא עליו לשלם דבר מה, וודאי שלא לשלם בממוצע כ- 10,000$. לשם קבלת הפרס מזמינים אותו לפגישה שבה תוצג לו ההצעה להצטרף למועדון. שם מכניסים אותו לאולם רועש, יושבים עמו מספר נציגים, הן במקביל והן בנפרד, כשמדי פעם הם מתחלפים, ההסבר על השירות איננו עניני, אלא סובבים סחור סחור, תוך מכירת אשלייה על החיים הטובים בהם יוכל לזכות אם יצטרף למועדון. לעיתים אף משקים את המשתתפים באלכוהול.

2. למעשה מדובר בהשאה פסיכולוגית, הנמשכת כארבע שעות, עד אשר האדם נתון להשפעה המפקיעה את מסוגלותו לקבל החלטה שקולה. מובן שהתהליך כולו נעשה בצורה מתורבתת, נעימה ולכאורה נטולת כוחניות.

3. תוך ניצול החולשה אליה נקלע הצרכן, הוא מובל לחתום על חוזה לפיו עליו לשלם סכומים ניכרים הנעים בין 8,000 $ ל- 19,000 $, ובכך לקשור עצמו בעסקה שבמקרים רבים היא נעדרת כל כדאיות כלכלית עבורו. במקרה אחד, חתם פלוני על החוזה היות שעתיד היה לטוס עם משפחתו להולנד לכבוד בת המצווה של ביתו. החברה שידעה אודות הטיול המתוכנן, הציגה לו מצג כיצד יוכל לחסוך בעלות הטיול כ- 2,000 $. דא עקא, שעל מנת לחסוך סך זה היה עליו לשלם סכום עצום של כ - 10,000 $ !!

4. במסגרת ההטעיות הרבות, מסתבר בהרבה מקרים שהטבות שהובטחו בעל פה, נעדרות מהחוזה או נוסחו בצורה שאיננה מטילה חבות על החברה. כשפלוני מבקש לעיין בחוזה בביתו, בטרם החתימה, מונעים ממנו את האפשרות בכל מיני אמתלות.

הואיל וכאמור, חוק הגננת הצרכן מקנה זכות ביטול ברכישה של יחידת נופש, ולא בהצטרפות למועדון הטבות בשירותי תיירות, אין לצרכן זכות קנויה ואוטומטית לביטול חוזה בענין חברות במועדון לשירותי תיירות.

כיצד ניתן להשתחרר מחוזים שנחתמו תוך נקיטת פעולות פסולות ?

כשהחתימה לחוזה היתה כרוכה בהטעיה ו/או ניצול מצוקה של הצרכן, שהם מהותיים (מה שבדרך כלל קורה) רשאי הצרכן, לבטל את החוזה, תוך 14 יום מיום עשיית העסקה בהודעה בכתב לחברה. לבית המשפט זכות להורות על ביטול גם לאחר תום 14 יום.

ההטעיות הן מגוונות וביניהן ניתן למצוא הבטחות לפרס בשווי ניכר, כמו כרטיס טיסה לאירופה (כשבסופו של דבר קבלו אנשים כרטיס כניסה לפארק אטרקציות, בתואנה שנערכה הגרלה וזהו הפרס שעלה בגורל); אי גלוי, טרם הפגישה, בדבר הצורך לשלם דמי חבר גבוהים כדי לזכות בהטבות וכן הטעיות באשר לפרטי החוזה.

לטעמי ניתן יהא להשתמש בזכות הביטול בענין רכישה של יחידת נופש גם במקרה של הצטרפות למועדון, מכיוון שהתכלית העומדת בבסיס זכות הביטול רלוונטית גם בפרצה החדשה שמצאו להם החברות הללו.

הממונה על הגנת הצרכן פועל להפקעת נהגים מסחריים בלתי הוגנים, על ידי תיקון חוק הגנת הצרכן. בתיקון יאסרו נהגים  מטעים או אגרסיביים, ועצם נקיטתם תחשב עבירה פלילית.

 הערה: אין במידע הנ"ל משום תחליף לייעוץ משפטי פרטני ואין להסתמך על האמור מבלי להוועץ עם עו"ד העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

          רקפת שפיים, עו"ד*

*עוסקת בדיני צרכנות והגנת הצרכן

... קרא עוד
10 דרכים לזהות חנויות לא אמינות ברשת  
רכישת מזגן  
מכתב התראה בתביעות קטנות  
כיצד להמנע מהעברת דיון מבית משפט לתביעות קטנות לבית משפט ''רגיל ''  
הטעיה בפרסומת  
מדריך לצרכן – כיצד להגיש תביעה לבית משפט לתביעות קטנות  
כל מה שצריך לדעת לפני שמגיעים לדיון בבית משפט לתביעות קטנות  
מזעור סיכונים תביעות קטנות  
ערוץ 10 – שידורים לאמידים בלבד  
עסקת תשלומים בכרטיס אשראי – ההגנות על הצרכן  
אבד או נגנב הטלפון הנייד ? מי נושא באחריות ?  
כרטיסי אשראי – עסקה במסמך חסר  
תשלומי הורים לבית הספר – המותר והאסור  
חתונה – מדריך למתחתן שבדרך  
עסקה לרכישת רהיטים  
השבוע נעסוק בענין מטריד במיוחד, אשר נחשף לאחר פניות של מספר צרכנים בענין, והגיע לממדים של תופעה.  
רכב יד שניה  
הסרת שיער לצמיתות – המדריך המלא  
 
FaceBook
עד כמה לדעתך בטוח לקנות באינטרנט?
במידה רבה מאוד
במידה רבה
במידה מועטה
לא השפיע
נמנע
לחתונה