כתבת השבוע דף הבית

ניתם רכב יד שניה ולקחתם אותו לבדיקה על מנת לוודא את תקינותו או לגלות מהם הפגמים בו, ולקבל החלטה מושכלת באשר לרכישתו. את הבדיקה עורכים במכונים המיועדים לכך, תוך הסתמכות על מומחיות המכון לבצע בדיקה מהימנה. אולם, מה קורה אם המכון התרשל בבדיקה שערך ? מה אם המכון הפר כלפיכם אחת מהתחייבויותיו ? בד"כ תגלו זאת כתוצאה מקלקול ברכב סמוך מאוד לרכישתו, כך שעולה החשד שהרכב נקנה עם הפגם, או בעת מכירת הרכב לצד שלישי, אשר עורך לו בדיקה, ושם מתגלים פגמים מהותיים אשר לא נתגלו בבדיקה שאתם ערכתם טרם הרכישה.

ראשית עולה השאלה, האם המכון אחראי כלפינו ? התשובה לכך היא בפרוש כן. אין חולק, כי למכון תפקיד משמעותי ביותר לקשירת העסקה, במובן המשפטי. אחריותו נובעת משני מקורות, חוזי ונזיקי.

רשלנותו של המכון יכולה לבוא לידי ביטוי בשני מצבים:
האחד, רשלנות במחדל, קרי אי מציאת הליקויים ברכב. יש לזכור שחובת המכון כפי שנקבעה בפסיקה היא לאתר את הליקויים ולא להצביע על מקורם. במקרה אחד, אדם רכש רכב על יסוד הבדיקה ותוצאותיה, בדיעבד התברר שהרכב עבר תאונה. בתביעה הוא טען שהמכון התרשל בבדיקתו ועל כן הוא זכאי לפיצוי כספי. בית המשפט קבע שהמכון פרט בדו"ח רשימה ארוכה של ליקויים ותיאר את מצב הרכב לאשורו. לא היתה זו מחובתו של המכון לגלות כי הליקויים נבעו מתאונה, אלא דווקא חובתו של התובע, היות שאדם סביר יתקשה לקבל את המצגת שעולה מן הדו"ח, ומצופה ממנו שיחקור וידרוש אודות הליקויים. בית המשפט העיר כי הגילויים מן "ההסטוריה הרחוקה" בעברו של הרכב, הם מן הסיכונים הקיימים ברכישת רכב משומש שעבר מספר "ידיים".

החוזה עם המכון:
ההתקשרות עם המכון בהסכם למתן שירותים נעשית בעקבות הידע והמומחיות שלו בתחום. על פי החוזה, המכון מתחייב לבדיקה מהימנה ומדויקת של הרכב על מנת לגלות כל פגם מהותי בו, לדווח עליו ולעמוד על משמעותו של הפגם. אם המכון כשל ולא איתר את הליקויים, הרי שהוא הפר את התחייבותו החוזית כלפי הצרכן.

בנוסף, האחריות החוזית נובעת גם מתעודת האחריות שהמכון מנפיק. בהתאם לתעודת האחריות, ניתנת אחריות לבדיקה לתקופה מסוימת או למספר ק"מ. בתעודת האחריות גם נקבעים מהם אחוזי "ההשרדות" אשר מהווים את הסף התחתון לתוקף האחריות ביחס לכל מערכת ברכב. למשל, אם אחוזי ההשרדות של המנוע הם 30% ומטה, אזי אחריות המכון ביחס למנוע- מבוטלת. כשהפגמים ברכב נתגלו לאחר תום תקופת האחריות הרי שמקור חיוב זה נופל, ויש לטעון לאחריות המכון מכח רשלנות.

הסוג השני של רשלנות הוא רשלנות במעשה, היינו מקרים שבהם המכון הוא אשר גרם לרכב נזק, תוך כדי בדיקתו. במקרה שארע, בוחן מטעם המכון בדק רכב תוך שהוא מפעיל את המנוע בלחיצה מוגזמת על הגז במשך זמן ממושך. יומיים לאחר רכישת הרכב, התפוצץ המנוע. התובע הגיש חוות דעת של מומחה אשר הוכיחה כי הלחיצה המוגזמת על הגז לפרק זמן ארוך, היא שגרמה לנזק במנוע.

זאת ועוד, אי גלויים של ליקויים והצגת מצג שווא ביחס לתקינות הרכב מהווים גם הטעיה פסולה. במקרים מסוימים המכונים פרטו ליקויים בדו"ח הממצאים, אולם הבוחן עצמו מסר להם בעל פה דיאגנוזה מקלה מזו שנכתבה. בדיעבד הסתבר כי המידע שנמסר בעל פה היה מטעה. הממצאים שפורטו בדו"ח לא הועילו למכון כדי לחמוק מאחריות, ובית המשפט קבע שהמכון איננו יכול להסתתר מאחורי הניסוחים בדו"ח, כשמאידך נציגיו מוסרים ללקוחות מידע מטעה שאינו עולה בקנה אחד עם ממצאי הבדיקה.

אז כיצד ניתן למזער את הסיכונים ?

1. בדקו מי מהמכונים מעניק תקופת אחריות ארוכה יותר, ובכלל היכן תנאי האחריות מטיבים יותר. ככל שהמכון איננו חושש ליטול על עצמו אחריות הדבר מעיד על מידת הבטחון שיש למכון כלפי מקצועיותו.

2. רצוי להמנע מעריכת בדיקה במכון המסייג ומצמצם את בדיקתו באופן המסיר ממנו אחריות למערכות מהותיות של הרכב, כגון תיבת ההילוכים.

3. דברים שנאמרים לכם בע"פ ע"י הבוחנים חייבים להירשם בדו"ח. אם הבוחן איננו מוכן להתחייב בכתב הדבר מעורר חשד.

4. אם כבר מגיעים למצב של תביעה יש לקבל חוות דעת של שמאי על הפגמים ותולדתם, אחרת בית המשפט יתקשה להכריע בענין שאיננו בתחום מומחיותו.

הערה: אין במידע הנ"ל משום תחליף לייעוץ משפטי פרטני ואין להסתמך על האמור מבלי להוועץ עם עו"ד העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

*רקפת שפיים, עו"ד

*עו"ד רקפת שפיים עוסקת בדיני צרכנות.


... קרא עוד
10 דרכים לזהות חנויות לא אמינות ברשת  
רכישת מזגן  
מכתב התראה בתביעות קטנות  
כיצד להמנע מהעברת דיון מבית משפט לתביעות קטנות לבית משפט ''רגיל ''  
הטעיה בפרסומת  
חברות במועדון למתן הטבות בתיירות – מלכודת דבש לצרכנים  
מדריך לצרכן – כיצד להגיש תביעה לבית משפט לתביעות קטנות  
כל מה שצריך לדעת לפני שמגיעים לדיון בבית משפט לתביעות קטנות  
מזעור סיכונים תביעות קטנות  
ערוץ 10 – שידורים לאמידים בלבד  
עסקת תשלומים בכרטיס אשראי – ההגנות על הצרכן  
אבד או נגנב הטלפון הנייד ? מי נושא באחריות ?  
כרטיסי אשראי – עסקה במסמך חסר  
תשלומי הורים לבית הספר – המותר והאסור  
חתונה – מדריך למתחתן שבדרך  
עסקה לרכישת רהיטים  
השבוע נעסוק בענין מטריד במיוחד, אשר נחשף לאחר פניות של מספר צרכנים בענין, והגיע לממדים של תופעה.  
הסרת שיער לצמיתות – המדריך המלא  
 
FaceBook
עד כמה לדעתך בטוח לקנות באינטרנט?
במידה רבה מאוד
במידה רבה
במידה מועטה
לא השפיע
נמנע
לחתונה