כתבת השבוע דף הבית

עונת הקיץ כבר כאן, ועמה גידול ניכר ברכישת מזגנים. רכישת מזגן אינה ענין של מה בכך, ולא רק מפאת עלות העסקה, לכשעצמה, אלא אף ובעיקר הבעיות העלולות לצוץ בתפקודו, כתוצאה מפגם במזגן או בהתקנתו. מזגן שאיננו תקין או כזה שהתקנתו היתה לקויה, יסב אי נוחות עצומה לרוכש, אשר עלול למצוא עצמו מתכתש, במרוצת הקיץ, עם היצרן והמשווק, משחית זמנו על המתנה לטכנאים, רק בכדי להפיק את ההנאה הסבירה לה ציפה מהרכישה.

קבלת ייעוץ פרטני

סוכנים מורשים לממכר מזגנים מעניקים ייעוץ בבית הלקוח באשר למזגן המתאים עבורו. הם בעלי הידע והמומחיות הנחוצים לשם התאמת המזגן לתנאים השוררים בבית הלקוח, לרבות אילוצים מבניים, הדורשים תכונות ספציפיות מהמזגן. אין טעם לנסות ולעשות זאת לבד, בפרט שבדרך כלל, הייעוץ איננו כרוך בתשלום נוסף. טרם קבלת הייעוץ יש לתשאל את היועץ באשר להסכמה שלו והניסיון שלו בתחום. חוות הדעת צריכה להנתן בכתב.

משמעות חשובה נוספת בקבלת ייעוץ מהסוכן היא האחריות לייעוץ. ככל שיסתבר שהמזגן עליו הומלץ ללקוח איננו מתאים עבורו, מסיבה שהיה על היועץ לצפות, האחריות לכך תחול עליו.

אחריות מגורם אחד

מסיבות מסחריות בין הסוכנים המורשים לחברות היצרניות נוצרה חלוקה ביניהם כך שהסוכן המורשה – מוכר המזגן - מעניק את הייעוץ וכן מתקין את המזגן. לכן, גם נוצרה חלוקת אחריות, באופן כזה שהסוכן אחראי להתקנה ואילו החברה היצרנית אחראית לטיב המזגן. שיטה זו היא מקור איתן לבעיות, שהצרכן עלול לצאת נפסד מהן, הואיל ובמקרה של תקלה במזגן הסוכן טוען שמקורה במזגן, ואילו החברה היצרנית מפנה אצבע מאשימה כלפי ההתקנה.

קבלת ייעוץ פרטני

סוכנים מורשים לממכר מזגנים מעניקים ייעוץ בבית הלקוח באשר למזגן המתאים עבורו. הם בעלי הידע והמומחיות הנחוצים לשם התאמת המזגן לתנאים השוררים בבית הלקוח, לרבות אילוצים מבניים, הדורשים תכונות ספציפיות מהמזגן. אין טעם לנסות ולעשות זאת לבד, בפרט שבדרך כלל, הייעוץ איננו כרוך בתשלום נוסף. טרם קבלת הייעוץ יש לתשאל את היועץ באשר להסכמה שלו והניסיון שלו בתחום. חוות הדעת צריכה להנתן בכתב.

משמעות חשובה נוספת בקבלת ייעוץ מהסוכן היא האחריות לייעוץ. ככל שיסתבר שהמזגן עליו הומלץ ללקוח איננו מתאים עבורו, מסיבה שהיה על היועץ לצפות, האחריות לכך תחול עליו.

אחריות מגורם אחד

מסיבות מסחריות בין הסוכנים המורשים לחברות היצרניות נוצרה חלוקה ביניהם כך שהסוכן המורשה – מוכר המזגן - מעניק את הייעוץ וכן מתקין את המזגן. לכן, גם נוצרה חלוקת אחריות, באופן כזה שהסוכן אחראי להתקנה ואילו החברה היצרנית אחראית לטיב המזגן. שיטה זו היא מקור איתן לבעיות, שהצרכן עלול לצאת נפסד מהן, הואיל ובמקרה של תקלה במזגן הסוכן טוען שמקורה במזגן, ואילו החברה היצרנית מפנה אצבע מאשימה כלפי ההתקנה.

ומה קורה במקרה של תקלה ?
כשכבר מתרחשת תקלה (והרי בשביל מקרה זה נקטנו בצעדים המפורטים מעלה), יש להודיע, באופן מיידי, אודותיה, רצוי גם בכתב. מכיוון שצרכן מן השורה איננו יודע לזהות את מקורה של התקלה, יש להודיע הן לחברה היצרנית והן לסוכן, ממנו נרכש המזגן. רצוי לתעד בתרשומת את דבר הביקור, מה נאמר על ידי הטכנאי ומה נעשה בו. אם התקלה תוקנה והכל בא על מקומו בשלום – מה טוב. אם תצוצנה תקלות נוספות, מומלץ להמשיך ולתעד את ההתנהלות אל מול שני הגורמים. החשש הוא, כאמור, שכל צד יגלגל את האחריות לפתחו של השני. אם אומנם תסריט זה מתרחש מומלץ לנסות ולפעול באופן הבא: להוציא מכתב לשני הגורמים ובו דרישה שיסורו לביקור משותף, שבו יבדקו יחדיו את המזגן, עד אשר יאתרו את מקור התקלה, האחראי לה ויביאו לתיקונה, והכל תוך שיתוף פעולה מלא ביניהם. מלבד במקרים חריגים וקיצוניים, אין שום סיבה ששני גורמים מקצועיים לא יאתרו נכונה את התקלה והאחראי לה, ובהחלט קיימת ציפייה שכל אחד מן הגורמים ישתף פעולה עם משנהו לצורך תיקון המזגן, במסגרת האחריות.
מעמדו של סוכן מורשה כשלוח של הגורם שאת שירותיו הוא מוסמך להעניק, איננו מובן מאליו. לכן לא כל הפרה, מעשה או מחדל של הסוכן יחייבו, באופן אוטומטי, את החברה היצרנית, ויש לבדוק כל מקרה לנסיבותיו.

אם כל זאת לא סייע בידכם ומצאתם עצמכם בין הפטיש לסדן, עד שלא נותרה ברירה, אלא לנקוט בהליכים משפטיים, דאגו לקבל חוות דעת מטעמכם מאיש מקצוע בתחום. יתכן שיהא טעם, וזאת בהתאם לאמור בחוות הדעת, להציגה בפני הגורם האחראי, בטרם הפניה לערכאות, ולתת לו הזדמנות נוספת ואחרונה לשאת בהתחייבויותיו.

במסגרת תביעה ניתן לעתור לשני סעדים חלופיים: ביטול המכר, תוך השבת המזגן או תיקון המזגן (או השבת הכספים שהוצאו עבור תיקון המזגן, במידה והלקוח החליט לתקן את המזגן על חשבונו, לאחר שמי מן הגורמים לא פעל לתיקון ההפרה).

במקרה שהגיע לפתחו של בית המשפט ביטל האחרון עסקה לרכישת מזגן וחייב את החברה היצרנית ואת הסוכן המורשה בהשבת מלוא הכספים ללקוח. זאת לאחר שהתובעים מצאו עצמם בדיוק בסיטואציה המתוארת מעלה, ובה טכנאים הן של החברה היצרנית והן של המשווק שביקרו בביתם מספר רב של פעמים, טענו כל אחד שהאחריות מוטלת על שכם משנהו. בית המשפט אימץ את חוות הדעת שהגישו התובעים וקבע כי חרף שבחוות הדעת צוין שהייעוץ וההתקנה היו לקויים גם החברה היצרנית אחראית היות שידעה שההתקנה מהווה מפגע בטיחותי, ולא עשתה בנדון דבר, אלא הותירה את התובעים חשופים למפגע. ניכר שבית המשפט הבחין בחוסר הצדק שמתעורר בסיטואציות כגון דא, וראה מקום לשים לו קץ, על ידי הטלת אחריות מדיני הנזיקין.

הערה: הערה: אין במידע הנ"ל משום תחליף לייעוץ משפטי פרטני ואין להסתמך על האמור מבלי להוועץ עם עו"ד העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

         רקפת שפיים, עו"ד

... קרא עוד
10 דרכים לזהות חנויות לא אמינות ברשת  
מכתב התראה בתביעות קטנות  
כיצד להמנע מהעברת דיון מבית משפט לתביעות קטנות לבית משפט ''רגיל ''  
הטעיה בפרסומת  
חברות במועדון למתן הטבות בתיירות – מלכודת דבש לצרכנים  
מדריך לצרכן – כיצד להגיש תביעה לבית משפט לתביעות קטנות  
כל מה שצריך לדעת לפני שמגיעים לדיון בבית משפט לתביעות קטנות  
מזעור סיכונים תביעות קטנות  
ערוץ 10 – שידורים לאמידים בלבד  
עסקת תשלומים בכרטיס אשראי – ההגנות על הצרכן  
אבד או נגנב הטלפון הנייד ? מי נושא באחריות ?  
כרטיסי אשראי – עסקה במסמך חסר  
תשלומי הורים לבית הספר – המותר והאסור  
חתונה – מדריך למתחתן שבדרך  
עסקה לרכישת רהיטים  
השבוע נעסוק בענין מטריד במיוחד, אשר נחשף לאחר פניות של מספר צרכנים בענין, והגיע לממדים של תופעה.  
רכב יד שניה  
הסרת שיער לצמיתות – המדריך המלא  
 
FaceBook
עד כמה לדעתך בטוח לקנות באינטרנט?
במידה רבה מאוד
במידה רבה
במידה מועטה
לא השפיע
נמנע
לחתונה