כתבת השבוע דף הבית

השבוע נעסוק בענין מטריד במיוחד, אשר נחשף לאחר פניות של מספר צרכנים בענין, והגיע לממדים של    תופעה. חברות המספקות שירותי אינטרנט פיתחו שיטות עקלקלות להוציא מהצרכנים כספים רבים תחת    כסות חוזית כשרה.

על מנת להדגים, נספר את סיפורה של א'. א' הזמינה שירותי אינטרנט מאחת הספקיות. בעת ההזמנה נאמר לה שישנו מחיר מבצע ועל מנת להנות ממנו עליה להתחייב לחצי שנת שירות וכן עליה למסור אמצעי תשלום לצורך הוראת קבע (כרטיס אשראי או הוראת קבע בבנק). המחיר נשמע ל-א' אטרקטיבי וגם לא היתה לה בעיה להתחייב ולמסור אמצעי תשלום. אולם, אז נאמר לה שבתום תקופת המבצע - חצי שנה - השירות ממשיך באופן אוטומטי, והמחיר יהא מחיר מלא, שהוא פי שניים ממחיר המבצע. א' בקשה להתקשר בעסקה, ובקשה שיירשם כבר עתה שהיא איננה מעונינת בחידוש אוטומטי לאחר תום תקופת המבצע, אלא להפסיקו מיד לאחר מכן. נציג השירות מסר לה שאין אפשרות טכנית לרשום כבר עתה הודעה על ביטול השירות בתום התקופה, אלא עליה לצור קשר לפני תום ההתחייבות, ולהודיע על הביטול, אחרת תחויב בתשלום מלא. א' שערכה בדיקה אצל יתר הספקיות, ידעה שזוהי דרישה גורפת אצל כולן, ובלית ברירה, התקשרה בעסקה.

א' סמכה על זכרונה שלא יבגוד בה, ואכן שבוע לפני תום התקופה יצרה קשר עם החברה והודיעה על ביטול השירות. כשקבלה את החשבונית נדהמה לגלות שהחיוב גבוה יותר ממחיר המבצע. א' פנתה לחברה בכדי לבדוק את פשר החיוב. שם נמסר לה שהיה עליה להודיע שבועיים לפני תום השירות ולא שבוע, היות שהטיפול בביטול שירות אורך כשבועיים. מאחר ו-א' הודיעה שבוע לפני כן, השירות הופסק בפועל רק שבוע לאחר תקופת המבצע, והיא חויבה בגינו בתעריף מלא. שלא תבינו לא נכון, המבצע בחברה עדין קיים, אולם כדי להנות ממנו יש לבטל את השירות ולהזמינו מחדש.

פה בדיוק טמון הכשל בהתנהלות של ספקיות האינטרנט: הצבתה של ברירת מחדל לפיה, בתום תקופת ההתחייבות השירות ממשיך (ולא מתבטל כפי שסביר היה להניח), בשילוב עם האמתלה כי אין אפשרות טכנית לעדכן את ביטול השירות לאחר תום תקופת המבצע, אלא רק לקראת סיומו. לטעמי, כלי זה נוצר כאסטרטגיה מכוונת ונועד לשמש כאפיק להגדלת רווחיהם של ספקיות האינטרנט, תוך הפרתן של מספר חובות כלפי הצרכנים, והכל כדי לקשור עסקה בתנאים בלתי סבירים.

ראשית, מערכות המחשוב בימינו מפותחות דיין בכדי להזין בהן הפסקת שירות במועד מסוים, והאמתלה שלא ניתן לעשות כן, היא הטעיה פסולה של הצרכנים, הנגועה גם בחוסר תום לב.

שנית, פרט לכך שלא נאמר ל-א' שעליה להתקשר שבועיים לפני תום התקופה על מנת להפסיקו, הרי עצם ההגבלה הנוקשה באשר למועד בו רשאי לקוח להודיע על ביטול שירות גם היא כלי לגרוף רווחים נאים. הרציונל הוא כי מספר לא מבוטל של צרכנים יפספסו את המועד, והחברה תהנה מן ההפקר ותשלשל לכיסה רווחים נוספים, והכל לכאורה, בהתאם לחוזה עם הצרכן.

שלישית, מדוע טיפול בביטול שירות אינטרנט אורך כשבועיים ?! הרי מדובר בפעולה טכנית פשוטה.

כיצד ניתן להתמודד עם הכורח שמפעילות החברות הללו ?
1.
רצוי להוציא מכתב (בפקס או רשום) מיד לאחר הזמנת השירות, המודיע על ביטולו בתום תקופת המבצע. אין כל דרך חוקית     לדחות את הודעת הביטול מהסיבה שהיא ניתנה מוקדם מדי. ההימנעות לקבל הודעת ביטול כזו, היא ניצול חולשתו של     הצרכן.
2. במסגרת הודעת הביטול יש לציין כי ההרשאה שנתתם לחברה לחייב אתכם באמצעי התשלום שמסרתם, נועדה אך ורק     לצורך מתן שירותי האינטרנט בתקופה מסוימת ובמחיר מסוים שסוכם, ולא מעבר לכך. רק אתם יכולים לתת הרשאה ולקבוע     את התנאים לחיוב חשבון הבנק או כרטיס האשראי שבבעלותכם.
    הודעה זו חשובה גם בכדי להמנע מחיובים עבור שירותים מיותרים שהחברות הללו מפתות את הצרכנים להזמינם. בפרט     מוכרת השיטה בה שירות מסוים ניתן, תחילה, חינם, ואם הצרכן לא זוכר לבטלו לאחר תקופה מסוימת הוא מחויב בגינו.
    אני רואה פסול חמור בשימוש שעושות ספקיות האינטרנט באמצעי התשלום שצרכנים מסרו למטרה אחת, בכדי לחייבם עבור     שירותים אחרים שהוזמנו תוך השפעה בלתי הוגנת.
3. כדאי לדעת שיש היום לפחות ספקית אינטרנט אחת אשר השירות מופסק לאחר תום התקופה, ואינו ממשיך אוטומטית.

רקפת שפיים, עו"ד

הערה: אין במידע הנ"ל משום תחליף לייעוץ משפטי פרטני ואין להסתמך על האמור מבלי להוועץ עם עו"ד העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

... קרא עוד
10 דרכים לזהות חנויות לא אמינות ברשת  
רכישת מזגן  
מכתב התראה בתביעות קטנות  
כיצד להמנע מהעברת דיון מבית משפט לתביעות קטנות לבית משפט ''רגיל ''  
הטעיה בפרסומת  
חברות במועדון למתן הטבות בתיירות – מלכודת דבש לצרכנים  
מדריך לצרכן – כיצד להגיש תביעה לבית משפט לתביעות קטנות  
כל מה שצריך לדעת לפני שמגיעים לדיון בבית משפט לתביעות קטנות  
מזעור סיכונים תביעות קטנות  
ערוץ 10 – שידורים לאמידים בלבד  
עסקת תשלומים בכרטיס אשראי – ההגנות על הצרכן  
אבד או נגנב הטלפון הנייד ? מי נושא באחריות ?  
כרטיסי אשראי – עסקה במסמך חסר  
תשלומי הורים לבית הספר – המותר והאסור  
חתונה – מדריך למתחתן שבדרך  
עסקה לרכישת רהיטים  
רכב יד שניה  
הסרת שיער לצמיתות – המדריך המלא  
 
FaceBook
עד כמה לדעתך בטוח לקנות באינטרנט?
במידה רבה מאוד
במידה רבה
במידה מועטה
לא השפיע
נמנע
לחתונה