כתבת השבוע דף הבית

הסרת שיער לצמיתות – המדריך המלא

מי מאיתנו לא חולם להיות חלק ונקי משערות מיותרות ? אולי בגלל החלום הנכסף הזה מרשים לעצמם המכונים להסרת שיער להבטיח לנו דברים בלתי אפשריים.

במרבית המקרים ההתקשרות עם מכון לצורך הסרת שיער לצמיתות, נעשית בעקבות הפרסומות של המכון באמצעי התקשורת. בפרסומות מבטיחים לנו גוף חלק למשעי, תוך זמן קצר וללא כאב, ולעיתים מוסיפים גם תמונה של אנשים יפים וחלקים, להמחשת הפנטזיה. הבעיה נוצרת כאשר יש פער בין המצגים בפרסומות לבין התוצאות במציאות.

אם כך, רואים אנו שמכון להסרת שיער המפרסם את שירותיו ומבטיח תוצאות כאלו או אחרות, מוטלת עליו אחריות לעמוד מאחורי הבטחותיו, שאם לא כן יהא עליו לשאת בתוצאות ההפרה כלפי המטופל.

 כיצד מתייחסים בתי המשפט להטעיה בפרסומת ?

במקרה אחד, מכון להסרת שיער פרסם מודעות בעיתונות ובהן נכתב: "בלעדי בארץ, הלייזר היחידי בעולם, המסיר שיער לצמיתות בטיפול אחד". בפועל הסתבר, שלא רק שהמכשיר לא הסיר את השיער לצמיתות בטיפול אחד, אלא השיער לא הוסר לצמיתות גם לאחר טיפולים רבים, שהיו כרוכים בכאב וסבל.

בית המשפט קבע כי ההבטחה במודעה שפורסמה היתה החלטית, וכי המעיין בה מתרשם שהמכון מסוגל בטיפול אחד להסיר לצמיתות את כל השיער מגופו של המטופל. נציגת המכון שהעידה נאצלה אף היא להודות כי המודעה אינה מגלה באופן מדויק את האמת כולה. על כן, בית המשפט קבע כי המודעה כוללת הבטחות שווא כוזבות, וכי היא עושה שימוש ברצונם וחלומם של אנשים להתגבר על בעיה המטרידה אותם. בית המשפט השתכנע כי המטופל התקשר עם המכון לקבלת הטיפולים על סמך המודעה, ועל כן ציוה על המכון להשיב למטופל את כל כספו בתוספת פיצוי כספי על עגמת הנפש שחווה.ו

ראוי להדגיש שפסק הדין במקרה לעיל אינו חריג. בתי המשפט כלל לא מהססים להטיל אחריות על מכונים אשר לא עומדים אחר המצגים שפרסמו.

מה המשמעות של החוזה שנחתם עם המכון ?

במרבית המקרים, החוזה שנחתם, בסופו של דבר, עם המכון הרבה יותר מסויג ונעדרות ממנו כל ההצהרות המבטיחות שנכתבות בפרסומים. כך, במקרה של אי הצלחה בטיפול נאחז המכון בסעיפי החוזה, עליו חתום המטופל, על מנת להסיר ממנו את האחריות לאי ההצלחה. אולם אל דאגה, בתי המשפט דחו לא אחת את ניסיונם של המכונים להתנער מן האמור בפרסומת ולהציג את החוזה כהתחייבות הבלעדית. 

טענה נוספת הנשמעת רבות מצד המכונים, היא שהמטופל אחראי לחוסר ההצלחה היות שחדל מלהמשיך בטיפולים, וכי לו המשיך בהם היו מושגות התוצאות המיוחלות. גם באשר לטענה זו פסקו בתי המשפט כי אין זה מחובתו של מטופל להמשיך בטיפול עד אין קץ, שהרי לא כך נאמר לו מלכתחילה ולא לכך כוונה ההתחייבות.

האם יש תוקף מחייב לאמור בפרסומות ?

אין כל ספק שמפרסמים נושאים באחריות לתכן הפרסומת ולאמיתותה. אחריות זו נובעת ממספר מקורות:

חוק הגנת הצרכן אוסר על עוסק לעשות (או לא לעשות) דבר העלול להטעות את הצרכן בכל ענין מהותי בעסקה. החוק מגדיר מספר ענינים אשר ייחשבו כמהותיים בעסקה, וביניהם: טיב והמהות השירות; התועלת שניתן להפיק מהשירות והסיכון הכרוך בו; תנאי האחריות לשירות.

החוק קובע כי איסור ההטעיה חל גם על פרסומת, וכי האחריות בגין פרסומת מטעה חלה על מי שמטעמו נעשתה הפרסומת.

פרט לכך, חוק החוזים קובע כי במשא ומתן לקראת כריתתו של חוזה, חייב אדם לנהוג בתום לב. ניתן לראות בפרסומת כשלב של משא ומתן לקראת כריתתו של חוזה.

הזכות לפיצויים כתוצאה מההטעיה

מטופל שהתקשר בחוזה כתוצאה מההטעיה ונפגע ממנה זכאי לבטל את החוזה ולקבל פיצויים בגין הנזק שנגרם לו, בפרט אם מדובר בנזק גוף. 

ביטול החוזה צריך להיעשות תוך זמן סביר לאחר שנודע למטופל על עילת הביטול (אי הצלחת הטיפול).

אז לפני שאתם מחליטים להסיר שיער לצמיתות ערכו בדיקה מעמיקה עם המכון: מה התוצאה האופטימלית שתוכלו לקבל בהתאם לנתונים האישיים שלכם, ודאו מי הם המטפלים במכון ואיזו הכשרה מקצועית יש להם. רצוי מאוד לשוחח עם אחד המטפלים טרם ההחלטה, ולא רק עם איש מכירות. הבדיקה חשובה, בפרט, על מנת להימנע מנזקי גוף, כגון כוויות וצלקות, שגם מהם, לדאבוננו, סובלים מטופלים.

הערה: אין במידע הנ"ל משום תחליף לייעוץ משפטי פרטני ואין להסתמך על האמור מבלי להוועץ עם עו"ד העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

                                                                                                                                                   רקפת שפיים, עו"ד*

 * עו"ד רקפת שפיים עוסקת בדיני צרכנות.

... קרא עוד
10 דרכים לזהות חנויות לא אמינות ברשת  
רכישת מזגן  
מכתב התראה בתביעות קטנות  
כיצד להמנע מהעברת דיון מבית משפט לתביעות קטנות לבית משפט ''רגיל ''  
הטעיה בפרסומת  
חברות במועדון למתן הטבות בתיירות – מלכודת דבש לצרכנים  
מדריך לצרכן – כיצד להגיש תביעה לבית משפט לתביעות קטנות  
כל מה שצריך לדעת לפני שמגיעים לדיון בבית משפט לתביעות קטנות  
מזעור סיכונים תביעות קטנות  
ערוץ 10 – שידורים לאמידים בלבד  
עסקת תשלומים בכרטיס אשראי – ההגנות על הצרכן  
אבד או נגנב הטלפון הנייד ? מי נושא באחריות ?  
כרטיסי אשראי – עסקה במסמך חסר  
תשלומי הורים לבית הספר – המותר והאסור  
חתונה – מדריך למתחתן שבדרך  
עסקה לרכישת רהיטים  
השבוע נעסוק בענין מטריד במיוחד, אשר נחשף לאחר פניות של מספר צרכנים בענין, והגיע לממדים של תופעה.  
רכב יד שניה  
 
FaceBook
עד כמה לדעתך בטוח לקנות באינטרנט?
במידה רבה מאוד
במידה רבה
במידה מועטה
לא השפיע
נמנע
לחתונה